
Det kunne fx være interessant for organisationer, som har ”Folkekirken” i sit navn: Folkekirkens Nødhjælp, Danmarks Folkekirkelige Søndagsskoler, Folkekirkens Ungdomskor osv.
Jeg tror dog ikke, at organisationer, som har et stærkt brand i sig selv, kan have interesse i at læne sig op ad Folkekirken hverken design- eller identitetsmæssigt. Et eksempel kunne være Kirkens Korshær.
Logoets fremkomst er blevet kritiseret
I Kristeligt-Dagblad kan man i dag læse, at brancheforeningen Danish Design Association har kritiseret kirkeministeren for ikke tydeligt at have fortalt, at vinderen af konkurrencen, Jacob Jensen Design (JJD) har haft en uretmæssig fordel og ”spist sig ind på opgaven”, idet JJD har holdt workshop for kirkeministeriet om dette emne, inden konkurrencen blev udskrevet.
Mere interessant finder jeg dog kommunikationsrådgiver Karen Lykkebos bemærkninger til en anden del af processen.
”Et logo er kun kosmetik. Det er ikke noget, der vil skabe sammenhængskraft i den danske folkekirke. Så kan man spørge, om man skal male huset, før man bygger det,” siger hun og henviser til, at folkekirken har valgt et utraditionelt forløb til udarbejdelsen af logoet:Det med kosmetik og at ”male huset, før man bygger det” minder unægtelig lidt om et skjult bibelcitat. Fx Mt 7,24-27 eller Mt 23,27a eller endda Mt 12,43-45.
”I et traditionelt brandingforløb vil man begynde med en proces, der afklarer virksomhedens eller organisationens værdier, lægge en strategi ud fra det og til sidst måske lave et flot logo. Men logoet i sig selv skaber ikke en fælles identitet eller sammenhængskraft.”